• norsk bokmål
  • svensk
  • engelsk
Forskning og Utvilking Tilbake

Dynamiske effekter

Hovedformålet med dette prosjektet har vært å undersøke synergigevinstene mellom arealplanlegging og transportløsninger i de største byområdene. Bakgrunnen er den sterke befolkningsveksten i de største byområdene, som gir mulighet til å kanalisere veksten i boliger, arbeidsplasser og transporttilbud i en ønsket retning. Samtidig vil det være knapphet på areal og offentlige midler. Målrettet bruk av virkemidler, kunnskap om effekten av areal- og transportpolitiske virkemidler og om samspillet mellom ulike virkemidler er nødvendig for å løse utfordringene.

I prosjektet var vi spesielt opptatt dynamiske sammenhenger i samspillet mellom areal- og transporttiltak i byområder. Vi har i tillegg lagt vekt på å inkludere flere kvalitative faktorer i analysene, i første rekke trengsel og forsinkelser på vegnettet som vil ha stadig større betydning etter hvert som byene vokser. I disse analysene har det vært viktig å kunne drøfte betydningen av forskjeller i trafikantenes verdsetting av trengsel og forsinkelser og hvordan dette kan forventes å endres over tid.

Prosjektet har vært støttet fra KS sitt Program for storbyrettet forskning og har blitt gjennomført i nær dialog med kommunene som har vært case i prosjektet; Trondheim, Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen.

Ringvirkninger av arealplanlegging - for en mer bærekraftig bytransport?

Bidragsytere fra Urbanet Analyse

  • Bård
    Norheim
  • Hilde
    Solli
  • Ingunn
    Opheim Ellis
  • Tormod
    Wergeland Haug
  • Mads
    Berg
  • Mari
    Fossheim Betanzo

Andre bidragsytere

  • Miriam
    Søgnen Haugsbø